Bewonersenquête brengt evenwicht in bewonersbijeenkomst

Bewonersenquête brengt evenwicht in bewonersbijeenkomst

Samen met overheden en non profit-organisaties doen we jaarlijks vele enquêtes onder het stille midden, van afval en parkeren tot en met verduurzaming en ondermijning. Een van de leukste momenten vind ik de avonden waarop we de uitkomsten toelichten bij een bewonersbijeenkomst. De nieuwsgierigheid naar de uitkomsten is vaak oprecht groot en soms komen mensen alleen omdat de uitkomsten van een bewonersenquête bekend worden gemaakt. Mijn stelling? Ze zijn als Yin en Yang. Lees waarom>

Read More

Overheid is binnenshuis soms zo versplinterd, dat het een coherente en effectieve communicatie naar buiten behoorlijk hindert

Overheid is binnenshuis soms zo versplinterd, dat het een coherente en effectieve communicatie naar buiten behoorlijk hindert

Afgelopen week viel het me nog eens op hoe versplinterd een overheid intern kan zijn. Het was bij een gemeente: beleid wil dit, uitvoering wil dat, maar verbinden op inhoud en opgave, ho maar. Nog los van de verschillende beleidskokers met elk hun eigen beperkte (tunnel)blik op de wereld. Lees meer >

Read More

'Bestuurders willen laten weten waar ze mee bezig zijn'

'Bestuurders willen laten weten waar ze mee bezig zijn'

Bestuurscommunicatieadviseurs worstelen vaak met een dilemma: bestuurders willen laten weten waar ze aan werken en doen dat niet alleen via raadsstukken maar ook via publieke kanalen. Het persbericht haalt het lokale krantje met wat een 'grijze duiven-foto'. Volstrekt irrelevant voor de gemeenschap. Hoe (advies over) bestuurscommunicatie wél in te richten? Het handboek hiervoor moet nog geschreven worden, maar alvast een paar tips >

Read More

Waarom Newsrooms falen als ze alleen vanuit redactie/online worden gedragen

Waarom Newsrooms falen als ze alleen vanuit redactie/online worden gedragen

Veel Newsrooms die worden opgezet vanuit redactieteams/online teams lopen op een gegeven aan tegen een plafond. Niet iedereen komt naar de Dagstart, online signalen worden niet opgepikt en de tijdsinvestering wordt als te groot ervaren. Kortom, iedereen wordt moe van het maken van 'TamTams' als 'er toch niks mee gedaan wordt'. Lees meer>

Read More