Luisteren, duiden, doen

Duiden is betekenis geven aan wat er ‘buiten’ gebeurt in het licht van doelen, waarden en acties ‘binnen’. Daarvoor moeten we eerst gericht luisteren: dat is onze specialiteit. We gebruiken verschillende vormen van analyse en onderzoek: een mix van instrumenten geeft vaak de beste inzichten. Daarna komen we pas tot een advies wat te ‘doen’. Onderbouwd adviseren dus. Als we niet eerst luisteren en duiden, kunnen we niks adviseren. Daarom dus: luisteren, duiden, doen.

Hoe luister je?

Luisteren heeft vaak de betekenis van luisteren als persoonlijke vaardigheid, van mens tot mens dus. Hier bedoelen we iets anders, namelijk: weten wat er speelt in de samenleving. Dat is een vak, waarbij je belangrijke signalen niet mag missen. In de praktijk gebeurt dit helaas maar al te vaak. Hoeveel plannen worden er niet geschreven zonder inzicht te hebben in wat er leeft? Tot hoeveel schade heeft dat geleid? En hoeveel tijd en energie gaat er zitten in het achteraf repareren van de schade? Dat moeten we proberen vóór te zijn. En dat kan ook.

Luisteren doe je vooral met analyse en onderzoek. Analyse pas je toe op signalen die er al zijn: binnen én buiten de organisatie. Hiermee haal het deel boven de waterspiegel boven water. Voor signalen en groepen die je daar nièt ziet moet je onderzoek (laten) doen. Of participatie organiseren, de grens is soms dun. Belangrijkste is dat je goede inzichten krijgt waar je wat mee kan met een nieuw plan. Met onderzoek en participatie haal je dus boven water wat normaal onder de waterspiegel blijft. Dit helpt de duiding!

Hoe duid je?

Duiden betekent: iets plaatsen in een bepaalde context. Een klacht over een onduidelijke brief aan bewoners bijvoorbeeld, plaats je in de ambitie om als organisatie ‘direct duidelijk’ te willen zijn. Zo’n duiding geeft kracht aan wat je ziet. Om alles wat we beluisteren in de goede context te plaatsen maken we gebruik van de 4A-cirkel:

Analyse, onderzoek en participatie zitten in de A van analyse. De uitkomsten hiervan maak je relevant in het licht van de Ambities (doelen en kernwaarden) en Acties (maatregelen, plannen) van de organisatie. Op basis daarvan kom je tot Advies.

Hoe doe je?

Voorbeelden van advies zijn:

  • de ambitie krijgt buiten steun en moet vooral worden vastgehouden,

  • de ambitie is in de ogen van de buitenwereld te hoog gegrepen en moet worden bijgesteld,

  • de acties, dat wil zeggen de maatregelen of de communicatie, zijn volgens de buitenwereld passend en moeten vooral worden voortgezet en/of

  •  de acties zijn in de ogen van de buitenwereld niet passend en moeten worden aangepast.

Dit helpt het goede gesprek over de koers van het project en de concrete vervolgstappen.

Voor ons aanbod zie hier.